Categorii
Recenzii

Review joc video PC Horizon Zero Dawn

TL,DR; Horizon Zero Dawn este un open-world third person archer (shooter) în care Aloy luptă împotriva unui cult distrugător și împotriva roboților de toate felurile. Grafica este excepțională, conceptul este bun, aplicarea este foarte bună și lungimea jocului este numai potrivită. Zecile de ore petrecute descoperind locuri noi și informații ascunse despre „lumea veche” culminează în crearea unei războinice gata să se ia la trântă cu aproape orice dinozaur-robot îi iese în cale.

Este o gură de aer binevenită în perioada pandemiei. Horizon Zero Dawn are șansa de a deveni una dintre seriile îndrăgite ale jocurilor open-world.

Varianta mai lungă a review-ului

Spoiler alert: Aloy este o femeie care fusese părăsită din fașă într-un munte al unui trib care se închina la „Mama Natură”. Într-un final Aloy află că este clona unei cercetătoare din lumea veche și că roboții și lumea în care există ea au fost create de către un AI numit Gaia care a avut rolul de a recrea umanitatea după ce roboții din 2064 au distrus totul. Zero Dawn este proiectul prin care cod genetic uman este salvat în bunkere automate si care, după 300 de ani de la distrugerea umanității de către roboți, a fost folosit la reclădirea populației umane.

Acțiunea cu Aloy se petrece undeva prin anul 3000, la 700 de ani de la recrearea populațiilor umane de către Gaia. Aloy apare în scenă pentru că trebuie să lupte și să dezactiveze Hades, un AI combativ care a distrus omenirea în 2064 și care dorea să facă același lucru din nou.

Într-un final Aloy reușește să-l învingă pe Hades și lumea reușește să continue traiul tulbure, cumva conviețuind cu sutele de specii de roboți care își fac veacul pe toată planeta. Acțiunea se petrece undeva prin centrul SUA, Montana.

Printre lucrurile care îți vor ieși în evidență este randarea personajelor, fețele oamenilor fiind foarte bine create, probabil cu ceva motion capture. În mod ciudat, expresiile lui Aloy sunt mereu cam plastice, fără mișcare prea mare, dar te înveți. Modul în care a evoluat tehnologia de creare a oamenilor în jocul este uimitor. Vezi imaginea de mai jos cu Rost, tatăl adoptiv al lui Aloy. Aloy și Rost, Aloy este aliajul dintre lumea veche și cea nouă, Rost este lumea nouă dar care va deveni veche 😀

Legat de grafică, desigur că trebuie precizat mediul extrem de variat și tipurile de vreme. De la zone cu climă temperată la unele cu climă deșertică și apoi zone înghețate. Nu vezi elemente care să se repete prea tare ca în jocurile care fac open-world, dar generat procedural. Aici pare că fiecare zonă a fost creată bucată cu bucată.

Că este soare sau plouă, că este zi sau noapte, ai mereu motive să te oprești în loc și să faci poze peisajelor. Pozele făcute de mine sunt destul de prost alese, dar am văzut oameni care ar putea face carieră vânzând pozele făcute în jocul Horizon Zero Dawn.

De curiozitate am vrut să văd cum arată orașele după 1000 de ani de distrugere și imaginile din joc nu dezamăgesc. Presupun că au făcut ceva studii ca să ajungă la modul în care ar putea arăta mașinile după un mileniu de părăsire.

Orașele distruse și înecate de natură arată extraordinar. Beton, oțel ruginit și plante la un loc. Desigur, pe acolo mișună și roboți de toate felurile.

Plimbările din bunkere/ruine sunt foarte interesante când descoperi tot felul de informații despre vechiul set de oameni de pe planetă. Ecranele arată a ceva futuristic. Desigur, data de 2064 este cumva prea aproape de noi, dar toată acțiunea se întâmplă într-un univers paralel. Sper.

Exploziile arată foarte frumos, mai ales când ai lucruri mari de explodat pe cum sunt unii roboți cu combustibil direct pe ei. Puuuuf.

Cum este jucatul în Horizon Zero Dawn? Mișcările lui Aloy sunt naturale, deși puțin ciudate, fiind mai mereu aplecată spre față, dar în rest lupta cu sulița sau cu arcul este cât se poate de rapidă și fluidă. Important de înțeles de la început este că vei folosi arcul mai mult decât orice altceva, așa că îți recomand să investești în „handling upgrades” cât de des poți.

Ca tactică de lucru prima oară trebuie să vezi ce informații îți oferă vizorul, apoi să te ascunzi prin tufișuri cât de des poți pentru a flanca dușmanul și apoi să pui multe capcane cu tripcasterul sau să lași bombe din loc în loc. După un timp am rămas la configurația următoare de arme văzută cu tasta TAB: tricaster în partea de sus, hunter bow în partea de stângă, warrior bow în partea de jos și sharpshooter bow în partea dreaptă.

Folosești hunter bow când sunt prea mulți dușmani în jur și trebuie să tragi repede. Sharpshooter bow este bun de la distanță iar warrior bow este bun pentru atacuri suplimentare gen să explodezi atașamentele de pe roboți fără a distruge roboții.

Important este să salvezi jocul cât de des poți. Când vezi un foc de tabără fugi și salvează jocul. Focurile de tabără sunt și fast-travel points.

Că tot scriam de dușmani mai sus, la setarea medie Normal/Hard, nu mai știu exact, AI-ul este destul de previzibil. Probabil asta ar fi singura plângere legată de joc: roboții ori dușmanii stau doar pe o anumită zonă predeterminată și nu te urmăresc prea departe. Roboții stalker sunt mai speciali și te flanchează, dar în rest toți roboții au un parcurs predictibil și poți trece ușor de anumite zone.

Problema mare apare atunci când te descoperă. Orice fel de robot, inclusiv caii robotici ori cerbii robotici sunt foarte periculoși în ofensivă. Deși o parte dintre ei pot fi răpuși ușor cu un stealth kill, dacă trebuie să te lupți bot în bot cu ei, trebuie să înveți cum să sari din calea loc ca un dansator excepțional/ă. Chiar și la nivelul 50, cât am ajuns cu Aloy, mă feream de confruntări directe cu mai mult de un robot.

Tehnica generală este asta: studiezi zone, pui capcane și apoi tragi cu săgeți pentru a atrage roboții în capcane.

Progresia în joc este destul de bine închegată: dacă ești leneș și mergi doar pe cursul misiunilor principale ajungi să ai doar nivelul 20-25 și doar ceva skilluri duse până la final. Așa știi că jocul te invită să explorezi. Așa am ajuns să am toate skillurile umplute, deși nu ajută extraordinar de mult. Cel mai mult ajută upgrade-urile armelor, costumul cu naniți pe care l-am obținut cu ceva trișări și googăleală (trebuie 5 power cells) și faptul că ai viață mai multă, la 600-700 de puncte.

Ce uimește este multitudinea de misiuni secundare care au un script bine pus la punct. Mă simțeam ca prin vremea Gothic III când descopeream misiuni secundare după misiuni secundare și era întotdeauna ceva nou de făcut. Valul de nostalgie generat de Horizon Zero Dawn este mare, cu toate că diferențele sunt enorme. În Gothic III puteai ucide și prieten, și dușman, aici doar dușmanii.

Skill-ul important în toate peripețiile este acela de a controla roboții. Pentru asta trebuie să termini toate misiunile făcute în laboratoarele de creare a roboților, numite cauldrons. După ce ai terminat toate misiunile respective poți controla orice robot din joc. Acolo poți avea un sprijin enorm cu un sawtooh în ajutor pe cum este imaginea de la început de articol.

Ca gând de final: deși sunt destui pretendenți Aloy alege o viață celibatară și lupta pentru omenire. Gata discuția.

Deciziile luate pe parcurs nu duc la finaluri diferite, ci doar la cine te ajută în ultima misiune. Deși jocul este open-world, ca stil este unul liniar pentru că ajungi pe drumurile pe care jocul ți le impune iar finalul este previzibil. Asta nu face din jocul acesta ceva de ignorat. Tot este frumos și interesant. Desigur, este destul de mult grind de făcut, dar la un asemenea peisaj și la pericolele pe care le vezi peste tot, cum să nu profiți de mărimea hărții pentru a verifica fiecare ungher?

Concluzie

Un joc mare, frumos, open-world, liniar, cu grafică genială și istorii frumoase de descoperit. Nu te poți opri până nu termini jocul.

Joc fain. Recomand cu dragă inimă.